TIPS KESELAMATAN MENDAKI - KENALI HAIWAN LIAR MELALUI BEKAS TAPAK KAKI




SALAM KAKI SONDOL.

ENTRI KALI INI KAKI SONDOL NAK BERKONGSI SEDIKIT TIPS DAN TEKNIK UNTUK MENGENAL JENIS HAIWAN LIAR MELALUI BEKAS TAPAK KAKI YANG DITINGGALKAN. 

HUTAN BELANTARA SEMEMANGNYA MERUPAKAN HABIBAT ASAL BAGI HIDUPAN LIAR. KITA SEBAGAI PENDAKI YANG MENEROKA DAN MENERJAH KE ALAM KEHIDUPAN MERGASTUA. SELAIN PERLU ADA KESEDARAN DAN MENJAGA HEMAH KETIKA MENDAKI. PENGETAHUAN TENTANG ILMU HUTAN JUGA SEDIKIT SEBANYAK PERLU KITA BELAJAR. KAKI SONDOL SENDIRI PUN MASIH LAGI BELAJAR, JADI DI HARAPKAN PERKONGSIAN INI DAPAT MEMBERI MANFAAT UNTUK KITA BERSAMA.

HARIMAU BELANG



Harimau belang(panthera tigris) boleh di kesan jika anda ternampak kesan kaki seperti di atas.Ia menpunyai tubuh yang besar dan berbadan berbelang-belang.Harimau belang ini kebiasaannya bergerak sendirian.Harimau ini mempunyai kawasan atau wilayah-wilayah yang tersendiri,ia ditandakan dengan air kencingnya.Kebiasaannya harimau ini akan lari sekiranya menghidu       bau kita.hariamau ini tidak agresit jika kita tidak menganggu ia..Jadi berhati-hati.Jangan sesekali buat harimau itu naik marah.

MENGENALI KEHADIRANNYA
1-Jika terlihat tapak tapi tidak berbau hamis,anda xperlu risau mungkin si belang berada jauh dari anda.Tapi berjaga-jagalah
2-Jika terjumpa tapak kaki tapi berbau hamis dan hancing,anda jangan takut.Anda baru saja melalui wilayahnya.
3-Jika terjumpa tapak kaki atau tidak tapi bau hamis yang sangat-sangat kuat,jangan cemas.Si belang mungkin berada di sekitar kawasan itu.Anda di nasihatkan berhati-hati
4-Juga dapat dikesan melalui cakaran pada pokok
5-Melalui ngauman si belang.Jika bunyinya kuat,si belang mungkin berada 2 batu jauh dari tempat anda,tapi jika bunyinya perlahan si belang mungkin berada hampir dengan anda.
6-Terjumpa bangkai haiwan yang masih elok dengan kesan gigitan yang baru,mungkin si belang berada hampir dengan anda
TINDAKAN YANG PERLU DI LAKUKAN
1-Menjerit sekuat-kuatnya untuk menakutkan si belang atau guna bahan letupan seperti mercun
2-Jika bermalam buatlah unggun api atau senjata
3-Jika berhadapan dengan si belang,jangan sesekali pusingkan badan anda kerana tengkuk adalah sasarannya.Anda di nasihatkan berundur dengan perlahan-lahan.
4-Dan cara yang terakhir,bertawakallah kepada TUHAN.(kebiasaannya manusia bukan makanannya

HARIMAU KUMBANG

Harimau kumbang biasanya di malaysia berwarna hitam tapi ada sedikit tompok-tompok di badan si kumbang.Sikumbang memburu hidup secara bersendirian.Harimau ini berbadan panjang,berkaki pendek dan pandai berenang.Kebiasaan harimau ini menyerang mangsa dari atas pokok dan jarang menyerang mangsa melalui darat.danakan melarikan diri jika terhidu bau manusia.

MENGENALI KEHADIRANNYA
1-Terlihat cakaran atai goresan kuku pada dahan pokok
2-Jika terjumpa tapak kaki(lebih kecil dari si belang) dan berbau hamis
3-Berbau hamis terlalu kuat.Dinasihatkan anda cemas,mungkin si kumbang ini berada hampir dengan anda atau mengekori anda.
4-Terjumpa bangkai haiwan yang baru dengan gigitan dan perdarahan berada di atas pokok
TINDAKAN YANG PERLU DI LAKUKAN
1-Menjerit sekuat-kuatnya untuk menakutkan si kumbang ini
2-Gunakan bahan letupan seperti mercun
3-Buat unggun api atau senjata untuk menakutkan si kumbang
4-Dan yang terakhir,macam biasa berdoalah pada yang esa,…Insyaallah semuanya akan selamat.
BABI HUTAN

Babi hutan dapat di kesan jika anda terjumpa tapak kaki seperti di atas dan terlihat tanah yang di gembur-gemburkan.Haiwan ini jenis berkuku,bertaring dan mempunyai hidung yang kuat.Saiz haiwan lebih besar dari seekor kambing.Haiwan ini sangat garang terutamanya si betina yang mempunyai anak dan aktif pada waktu senja dan malam.Haiwan ini suka tinggal lembah atau lembab.

MENGENALI KEHADIRANNYA
1-Terlihat tapak kaki atau tanah yang di gembur-gemburkan
2-Bunyi yang kuat (babi dewasa),bunyi yang nyaring(akak babi)
3-Terlihat kesan lumpur pada pokok.Ini kerana babi memang suka bergesel pada pokok.
4-Terjumpa sarangnya seperti timbunan daun-daun atau ranting-ranting yang membentuk seperti busut
 TINDAKAN YANG PERLU DILAKUKAN
1-Jika anda dikejar,anda hendaklah berlari ke kiri ke kanan(zik zak).Haiwan ini berlari secara lurus.Jika anda anda berlari secara lurus,peluang anda untuk di serang 99.9% tepat
2-Jika anda berhadapan dengan haiwan ini,jangan cemas.Berundur dan tunggu tindakan haiwan ini.Jangan sesekali buat haiwan ini terkejut
GAJAH

Gajah malaysia lebih kecil dari gajah africa.Jangka hayat untuk gajah hidup antara 60-80 tahun.Habitat gajah ini suka tinggal di hutan dara atau hutan skunder.Haiwan ini suka berehat bila keadaan cuaca menjadi panas,Mempunyai daerah atau kawasan sendiri untuk mencari makanan.Haiwan ini pandai berenang,cerdik dan pantas berlari.

MENGENALI KEHADIRANNYA
1-Terlihat tapak kaki atau najis yang masih baru.
2-Terlihat pokok yang tumbang
3-Jika anda terjumpa tahi gajah yang lama atau berbulat,anda di nasihatkan berada jauh dari kawasan ini,.Ini kerana kawasan tersebut adalah daerah haiwan ini.
TINDAKAN YANG PERLU DI AMBIL
1-Jika anda berjalan dan terjumpa seperti kesan-kesan di atas,anda diminta berhati dan bersedia bila terserempak dengan haiwan ini.
2-Apabila di kejar oleh haiwan ini,carilah pokok yang lebih besar untuk menyembunyikan diri anda atau panjat pokok yang lebih tinggi dari haiwan tersebut
3-Jika berhadapan dengan haiwan ini,jangan cemas.Tunggu dan tengok tindakan haiwan tersebut.Haiwan ini sangat agresit apabila tiba musim mengawan.

Comments

  1. Radang Paru-paru Copd.

    Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
    Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

6 jenis makanan sesuai untuk mendaki

Gunung Yong Yap, Gunung Bubu & Gunung Tok Nenek - YYBTN Reverse Trans

11 Tips Keselamatan Pendakian Gunung